Μάθημα : ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ Λογοτεχνία Γ' Γ υμνασίου
Κωδικός : G390177
-
Θεματικές Ενότητες
-
" ΤΟΥ ΓΙΟΦΥΡΙΟΥ ΤΗΣ ΑΡΤΑΣ"
-
ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ
-
ΘΟΥΡΙΟΣ
-
"ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΜΑΤΑ", ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ
-
ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΟΙ, ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ
-
Ο επιστάτης των εθνικών οικοδομών επί Ι. Καποδίστρια, Αλέξανδρος Σούτσος
-
T' ΑΓΝΑΝΤΕΜΑ
-
Όσο μπορείς
-
Ο Παχύς και ο Αδύνατος
-
Στα 200 π. Χ.
-
ΠΡΩΤΕΣ ΕΝΘΥΜΗΣΕΙΣ
-
ΣΑΝ ΔΕΣΜΗ ΑΠΟ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΑ, Κ.Γ. ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ
-
" ΤΑ ΖΑ", Σ. ΜΥΡΙΒΗΛΗΣ
-
" ΜΕ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΤΟΥ Γ. Σ.", ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ
-
" ΤΟ ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ" ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ
-
" ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΕΛΠΙΣ", ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΚΗΣ
-
" ΤΟΥ ΓΙΟΦΥΡΙΟΥ ΤΗΣ ΑΡΤΑΣ"
ΘΟΥΡΙΟΣ
Μαθησιακοί στόχοι: να αναδεχτεί η ιστορική σημασία του εθνογερτικού ποίηματος στην ιδεολογική προετοιμασία της ελληνικής επανάστασης. Να αναφερθούμε γενικότερα στις κοινωνικοπολιτικές ιδέες του Ρήγα
ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ:
- ελευθερία ή θάνατος
- κοινός όρκος και αγώνας των Ελλήνων για την ελευθερία
- συλλογική ευθύνη για την τύχη της Ελλάδας
Μαθησιακοί στόχοι:
- να παρουσιάσουν οι μαθητές τον χρόνο, χώρο , πρόσωπα του ποίηματος και να το χωρίσουν σε υποενότητες, δίνοντας πλαγιότιτλους
- να κατανοήσουν τη λειτουργία των ρηματικών προσώπων, τα δεινά των Ελλήνων, το περιεχόμενο και τις δεσμεύσεις του όρκου του Ρήγα
- να παρουσιάσουν τη διακυβέρνηση που οραματίζεται ο Ρήγας
- να εντοπίσουν τα εκφαρστικά μέσα, τις αφηγηματικές τεχνικές, τους τρόπους
- να αναλύσουν τη γλώσσα, το ύφος, τη στιχουργική
- να αποδώσουν σε πεζό λόγο το περιεχόμενο του ποιήματος ή να δημιουργήσουν ένα δικό τους...
Υποθέστε πως είστε ένας από τους ραγιάδες /βασανισμένους Έλληνες που "στενάζουν", λόγω της σκλαβιάς και του εξαναγκασμού τους να ζουν απομονωμένοι και με στέρηση όλων των αγαθών. Σε μια σελίδα ημερολογίου, καταγράψτε τα δεινά που βιώνετε μακριά από τους δικούς σας (όπως παρουσιάζονται στον Θούριο) και την υπόσχεση πως θα αγωνιστείτε για μια ελεύθερη δημοκρατική πολιτεία. Στον όρκο σας ενσωματώστε κάποιες από τις δεσμεύσεις που παρατίθενται και στο απόσπασμα του σχολικού εγχειριδίου...
Ο Κολοκοτρώνης υπήρξε γνωστός κλεφταρματολός και ο σημαντικότερος οπλαρχηγός της ελληνικής επανάστασης.Ως αληθινός ηγέτης κατάφερνε να ενώνει τον λαό, να εμψυχώνει και να ενθαρρύνει τους αγωνιστές. Η μορφή του αποτέλεσε κινητήρια δύναμη της επανάστασης Απτόητος στις κακουχίες, σκληραγωγημένος σε πείνα, δίψα, στις αντιξοότητες του καιρού και του εδάφους, βίωνε τον Αγώνα.
Υποθέστε λοιπόν πως είστε ο Κολοκοτρώνης και αξιοποιώντας στοιχεία του "Θούριου", απευθύνετε εγερτήριο σάλπισμα /πρόσκληση σε όλους τους υπόδουλους Έλληνες να τον ακολουθήσουν στον δρόμο της εξέγερσης και θυσίας,παρουσιάζοντας τα τωρινά δεινά της σκλαβιάς, τον δεσποτισμό και τις αυθαιρεσίες του σουλτάνου, την επανάσταση προς διεκδίκηση των ιδανικών της ελευθερίας, δικαιοσύνης, θρησκείας και παραχώρηση συντάγματος.. Επιμείνετε ιδιαίτερα στο γιατί "Η αναρχία ομοιάζει με σκλαβιά" και γιατί είναι προτιμότερος ο θάνατος σε αυτήν την περίπτωση, κάτι που αποτελεί και τον πυρήνα του κηρύγματος του Ρήγα....
Υποθέστε πως είστε Φιλέλληνας που ζείτε στην Ελλάδα κατά τον 18ο αι., κάτω από τον αβάσταχτο Οθωμανικό ζυγό.
Συντάξτε μία επιστολή προς φίλους /γνωστούς/συγγενείς, διεκτραγωδώντας τα παθήματα των Ελλήνων στα χρόνια της σκλαβιάς και παρακινώντας τους να δραστηριοποιηθούν και να τους συνδράμουν υλικά, ψυχικά και ηθικά στον απελευθερωτικό τους αγώνα...