- Να εντοπίζουν βασικές πληροφορίες που περιέχονται στο κείμενο (χώρος, χρόνος, πρόσωπα, σκηνικό, κοινωνικό πλαίσιο δράσης των ηρώων).
- Να παρακολουθούν τη δράση ενός ήρωα, την πιθανή εξέλιξη του χαρακτήρα του, την αλληλεξάρτησή του από το περιβάλλον.
- Να εντοπίζουν το πρόβλημα που κατευθύνει τη δράση των αφηγηματικών ηρώων.
- Να παρακολουθούν τη δράση των ηρώων συγκριτικά.
- Να κατανοούν την περιγραφή μίας εικόνας ή ενός προσώπου.
- Να συνδέουν το κείμενο με ιστορικές και κοινωνικές παραμέτρους αξιοποιώντας τα εισαγωγικά σημειώματα.
- Να απαντούν στην ερώτηση: Ποιος μιλά, ποιος είναι ο αφηγητής;
- Να κατανοούν τον τρόπο με τον οποίο συλλειτουργεί η εικόνα και ο λόγος, όπου αυτό απαιτείται.
- Να εξοικειωθούν με βασικά στοιχεία των ποιητικών μορφών (στίχος, ρυθμός, μέτρο, ομοιοκαταληξία, ελεύθερος στίχος, κλπ).
- Να διακρίνουν και να κατανοούν την αξιοποίηση εκφραστικών μέσων, κ.ά.
- Να αναπτύσσουν τον προβληματισμό τους, την κριτική τους σκέψη, τη φαντασία τους και να μπορούν και οι ίδιοι να δημιουργούν δικά τους κείμενα.
Έτσι θα καλλιεργήσουν δεξιότητες κοινωνικές και πνευματικές ( ανάγνωση, ακρόαση, έκφραση συναισθημάτων, διανοητικών και καλλιτεχνικών ερεθισμάτων,συγγραφή, κατανόηση της σύγχρονης και παλαιότερης μορφής ζωής, μελέτη του πολιτισμού και των ανθρωπίνων σχέσεων).