Παρουσίαση/Προβολή

ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ
(7137) - ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΒΕΛΗΣΣΑΡΙΟΥ
Περιγραφή Μαθήματος
Κάποτε ένας μαθητής ρώτησε τον δάσκαλο του:«Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στον Παράδεισο και στην Κόλαση;» Ο δάσκαλος του απάντησε: «Πολύ μικρή, ωστόσο έχει μεγάλες συνέπειες. Έλα θα σου δείξω την Κόλαση»... Μπήκαν σε ένα δωμάτιο, ...όπου μια ομάδα ανθρώπων καθόταν γύρω από μια τεράστια χύτρα γεμάτη ρύζι. Όλοι όμως έμοιαζαν απελπιστικά πεινασμένοι.Ο καθένας είχε από ένα παράξενο κουτάλι που το κρατούσε από την άκρη με προσοχή κι έφτανε ως τη χύτρα, κάθε κουτάλι, όμως, είχε τόσο μακρύ χερούλι που δεν μπορούσαν να το φέρουν στο στόμα τους. Η πείνα και η ταλαιπωρία ήταν φοβερή.
«Έλα» είπε μετά ο δάσκαλος. «Τώρα θα σε πάω στον
Παράδεισο». Μπήκαν σε ένα άλλο δωμάτιο, πανομοιότυπο με το πρώτο, υπήρχε η ίδια χύτρα ρυζιού, οι ίδιοι άνθρωποι και τα
ίδια περίεργα κουτάλια. Εκεί όμως όλοι έμοιαζαν πραγματικά
ευτυχισμένοι.
«Δεν καταλαβαίνω» είπε ο μαθητής. «Γιατί εδώ είναι όλοι
ευτυχισμένοι, ενώ στο άλλο δωμάτιο είναι τόσο δυστυχισμένοι,
τη στιγμή που όλα είναι ίδια και πανομοιότυπα;»
Ο δάσκαλος χαμογέλασε και απάντησε: «Εδώ έμαθαν να ταΐζουν ο ένας τον άλλον».
Ημερομηνία δημιουργίας
Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2024
-
Μαθησιακοί στόχοι
H Aγωγή Υγείας στα σχολεία είναι μία δραστηριότητα, η οποία συμβάλλει στην αναβάθμιση της σχολικής ζωής και στη σύνδεση του σχολείου με την κοινωνική πραγματικότητα.
Σκοπός της Αγωγής Υγείας είναι η προάσπιση, η βελτίωση και η προαγωγή της ψυχικής και σωματικής υγείας και της κοινωνικής ευεξίας των μαθητών/τριών, αφενός με την ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους και της κριτικής των σκέψης αφετέρου με την αναβάθμιση του κοινωνικού και φυσικού περιβάλλοντος αυτών.
Στόχοι της Αγωγής Υγείας
1. Προάσπιση και προαγωγή της ψυχικής και σωματικής υγείας και της κοινωνικής ευεξίας.
2. Αναβάθμιση της σχολικής ζωής–Σύνδεσή της με την κοινωνική πραγματικότητα.
3. Πρόληψη του αποκλεισμού νεαρών ατόμων από την κοινωνία και την αγορά εργασίας.
4. Ανάπτυξη δεξιοτήτων και διαμόρφωση ατόμων με κριτική στάση.
5. Μείωση της σχολικής αποτυχίας και της πρόωρης εγκατάλειψης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
Μέθοδοι διδασκαλίας
- Ανάπτυξη της δυναμικής της ομάδας.
- Δουλειά σε μικρές ομάδες,
- Παίξιμο Ρόλων,
- Καλλιτεχνική δημιουργία,
- Ασκήσεις ελεύθερου συνειρμού
- Ερωτηματολόγια, Έρευνα
Περιεχόμενο μαθήματος
Ο εαυτός μου
Ατομική ταυτότητα και αυτοεκτίμηση
- Η εικόνα που έχω για μένα, για το σώμα μου, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά μου, τις ικανότητες μου. Πώς διαμορφώνεται σταδιακά αυτή η εικόνα και κατά πόσο επηρεάζει τις σχέσεις μου με το άλλο φύλο και τη συμπεριφορά μου γενικότερα (τη διατροφή μου, το ντύσιμο μου, τα ενδιαφέροντα μου, τις επιλογές μου).
- Τα συναισθήματα που συνοδεύουν τις αλλαγές που βιώνω σε σχέση με τον εαυτό μου, το άλλο φύλο, τις καθημερινές μου ασχολίες και τους μελλοντικούς μου στόχους.
- Επιθυμίες, αναστολές, απαγορεύσεις, κανόνες και όρια. Καταστάσεις θυμού, άγχους, απόρριψης, θλίψης, έρωτα, μοναξιάς. Κάτω από ποιες συνθήκες δημιουργούνται και πώς τις αντιμετωπίζω.
- Οι προσωπικές μου αξίες (ηθικές, θρησκευτικές, ιδεολογικές), τα δικαιώματα μου και οι υποχρεώσεις μου.
- Οι φιλοδοξίες μου, τα όνειρα μου και οι μελλοντικοί μου στόχοι. Οι μεταβαλλόμενες ανάγκες μου και κατά πόσο αυτές ικανοποιούνται.
Σύνδεση με ειδικότερα θέματα όπως:
- Τα αίτια της χρήσης κάνναβης στην εφηβεία.
- Τρόποι έκφρασης της σεξουαλικότητας. Ερωτήματα και προβληματισμοί σχετικά με τη σεξουαλική συμπεριφορά.
- Τρόποι προφύλαξης σε θέματα σεξουαλικής συμπεριφοράς (ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη, σεξουαλικά μεταδιδόμενα νοσήματα).
- Διαταραχές διατροφής (βουλιμία, ανορεξία)
-
Α) Η σχεση μου με τους αλλους
- Πώς επικοινωνώ με τους άλλους μέσα σε διάφορες καταστάσεις. Λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία.
- Παράγοντες που επηρεάζουν την επικοινωνία στην οικογένεια, στο σχολείο, στην παρέα των συνομηλίκων.
- Παραδείγματα και περιπτώσεις αποδοχής, αμφισβήτησης, κριτικής και απόρριψης. Συμπάθειες, αντιπάθειες, φιλίες και έρωτας.
- Τα αίτια των συγκρούσεων στις διαπροσωπικές μας σχέσεις. Πόσο μπορούμε να ακούμε, να κατανοούμε και να σεβόμαστε τους άλλους.
- Οι επιρροές που δέχομαι από τους άλλους όταν πρόκειται να πάρω μια απόφαση.
- Σε ποιο βαθμό μπορούμε να διαφοροποιούμαστε από τους άλλους, να λέμε "όχι" και να διεκδικούμε το δικαίωμα της προσωπικής μας επιλογής.
Σύνδεση με ειδικότερα θέματα όπως:
- Πώς αντιμετωπίζω περιπτώσεις πίεσης από τους άλλους σε θέματα που αφορούν ριψοκίνδυνη συμπεριφορά, χρήση ουσιών και ερωτική συμπεριφορά.
- Ο ανταγωνισμός και η βαθμοθηρία στο σχολικό περιβάλλον.
Β) Η Σχεση Μου με το Περιβαλλον
-
- Κοινωνικές και πολιτισμικές αξίες στην εποχή μας. Πρότυπα, στερεότυπα και προκαταλήψεις που επηρεάζουν τις απόψεις μου και τον τρόπο ζωής μου.
- Η επιρροή της διαφήμισης και των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.
- Δυνατότητες μόρφωσης, αθλητισμού και ψυχαγωγίας που μου προσφέρει το περιβάλλον μου.
- Οι διαστάσεις του κοινωνικού ρατσισμού.
Σύνδεση με ειδικότερα θέματα όπως:
Παραδείγματα και περιπτώσεις ατόμων με ιδιαίτερα προβλήματα εξαιτίας κοινωνικής και οικονομικής κατάστασης, πνευματικής ή σωματικής μειονεξίας, διαφορετικών σεξουαλικών προτιμήσεων κλπ. -
Η Συνολική Φροντίδα Εαυτού
- Η μετάβαση στην ενήλικη ζωή. Πώς αισθάνομαι.
- Επιθυμίες, διλήμματα και συγκρούσεις. Οι προσδοκίες των άλλων για μένα.
- Προσωπικές επιλογές και αποφάσεις για το μέλλον. Τι αλλάζει: αποφάσεις που καλούμαι να πάρω, ευθύνες που καλούμαι να αναλάβω. Δυνατότητες και περιορισμοί (σπουδές, εργασία, γάμος ).
- Εξαρτήσεις, αυτονομία, σχέσεις εμπιστοσύνης.
- Η φυγή, η βία, η αντικοινωνική συμπεριφορά ως τρόποι αντιμετώπισης δύσκολων συναισθηματικών καταστάσεων.
- Στάσεις και συμπεριφορές σε θέματα υγείας και ασφάλειας.
- Πώς αντιμετωπίζω τις δυσκολίες μου και πού μπορώ να απευθυνθώ.
- Ελεύθερα θέματα συζητήσεων μαθητών
Σύνδεση με ειδικότερα θέματα όπως:
Αλκοόλ και διαφήμιση
Σύγχρονος τρόπος ζωής και διατροφικές συνήθειες.
Καταναλωτική συμπεριφορά.
Στερεότυπα και προκαταλήψεις στους ρόλους των δυο φύλων και στην αποδοχή διαφορετικών ατόμων.
Αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου και εξαρτήσεις (Ηλεκτρονικός υπολογιστής, ηλεκτρονικά παιχνίδια κ.λ.π)