Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

(1083101101) -  ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΜΟΥΤΣΙΟΣ

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα της "Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής" στην ελληνική εκπαίδευση έχει ως κύριο στόχο να αναπτύξει τις γνώσεις και δεξιότητες των μαθητών σε θέματα που αφορούν την κοινωνική ζωή, τη δημοκρατία και τη συμμετοχή του πολίτη.

Στοχεύει να ενισχύσει την κοινωνική συνείδηση, να προωθήσει τις αξίες της δημοκρατίας και της ενεργούς συμμετοχής και να καλλιεργήσει την κριτική σκέψη για θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης και υπευθυνότητας.

Ειδικότερα στη ΣΑΕΚ προσφέρει στους καταρτιζόμενους θεμελιώδεις γνώσεις για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του πολίτη, τη λειτουργία των δημοκρατικών θεσμών και την αξία της ενεργού συμμετοχής στην κοινωνία.

Μέσα από αυτό το μάθημα, οι καταρτιζόμενοι ενισχύουν την κοινωνική τους συνείδηση και αναπτύσσουν κριτική σκέψη και δεξιότητες για υπεύθυνη και αποτελεσματική συμμετοχή στα κοινά.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2024

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    Το περιεχόμενο του μαθήματος καλύπτει διάφορες θεματικές ενότητες όπως:

    1. Ταυτότητα και κοινωνική ομάδα: Πώς διαμορφώνεται η προσωπική ταυτότητα, ο ρόλος της ομάδας και η έννοια της πολυπολιτισμικότητας.
    2. Δημοκρατία και ανθρώπινα δικαιώματα: Κατανόηση των θεμελιωδών δικαιωμάτων, όπως η ελευθερία, η ισότητα, και ο σεβασμός στα δικαιώματα όλων.
    3. Κράτος και θεσμοί: Οι λειτουργίες του κράτους, η διάκριση των εξουσιών, και ο ρόλος των θεσμών σε μια δημοκρατική κοινωνία.
    4. Πολιτική συμμετοχή: Ενθάρρυνση ενεργούς συμμετοχής στα κοινά και κατανόηση της σημασίας του εκλέγειν και εκλέγεσθαι.
    5. Παγκόσμια Κοινωνία: Σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα, όπως η παγκοσμιοποίηση, η βιώσιμη ανάπτυξη και οι διεθνείς οργανισμοί.

    Μαθησιακοί στόχοι

    Οι μαθησιακοί στόχοι της "Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής" περιλαμβάνουν:

    • Κατανόηση και ανάλυση κοινωνικών δομών: Οι μαθητές να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν και να κατανοούν τις βασικές δομές και λειτουργίες της κοινωνίας.
    • Ανάπτυξη δημοκρατικής συνείδησης: Εμβάθυνση στις αρχές της δημοκρατίας, της ισότητας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
    • Ενίσχυση της κοινωνικής ευαισθησίας: Καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και της συνείδησης απέναντι σε κοινωνικά προβλήματα και στην ευθύνη του πολίτη.
    • Ενεργός Πολίτης: Ενθάρρυνση της ενεργούς συμμετοχής και της κριτικής σκέψης σχετικά με τα κοινωνικά και πολιτικά δρώμενα.

    Μέθοδοι διδασκαλίας

    Μπορούν να εφαρμοστούν σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας που ενισχύουν τη συνεργατικότητα, την κριτική σκέψη και την ενεργή συμμετοχή των μαθητών.

    1. Διερευνητική Μάθηση (Inquiry-Based Learning): Οι μαθητές ενθαρρύνονται να θέτουν ερωτήματα και να αναζητούν πληροφορίες σχετικά με θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης, πολιτικών δικαιωμάτων και διακυβέρνησης. Μέσα από έρευνες και ομαδικές συζητήσεις, αποκτούν γνώσεις που τους βοηθούν να κατανοήσουν βαθύτερα τη λειτουργία της κοινωνίας.

    2. Διδασκαλία μέσω Προβλημάτων (Problem-Based Learning): Οι μαθητές ασχολούνται με πραγματικά προβλήματα, όπως η ανισότητα, η περιβαλλοντική κρίση και η ενεργή πολιτική συμμετοχή. Μέσω της διερεύνησης, της ανάλυσης και της εύρεσης λύσεων, μαθαίνουν πώς να αντιμετωπίζουν κοινωνικά ζητήματα.

    3. Συνεργατική Μάθηση (Collaborative Learning): Η συνεργατική μάθηση ενισχύει την ομαδική εργασία και την αλληλεπίδραση, μέσω της οποίας οι μαθητές μοιράζονται απόψεις και μαθαίνουν από τους συμμαθητές τους. Ομάδες μαθητών αναλαμβάνουν έργα ή συζητούν κοινωνικά και πολιτικά θέματα, προωθώντας την αμοιβαία μάθηση.

    4. Παιχνιδοποίηση (Gamification): Η εφαρμογή παιχνιδιών και δραστηριοτήτων ρόλων (role-playing) κάνει τη μάθηση πιο διαδραστική και παρακινητική. Για παράδειγμα, οι μαθητές μπορούν να προσομοιώσουν τη λειτουργία της Βουλής ή του δημοτικού συμβουλίου, ενισχύοντας την κατανόησή τους για τον τρόπο λήψης αποφάσεων.

    5. Διδασκαλία με Χρήση Τεχνολογίας: Η χρήση ψηφιακών εργαλείων, όπως πλατφόρμες συνεργασίας (π.χ. Google Docs για ομαδικά projects), online quiz και διαδραστικά βίντεο, προσφέρει νέους τρόπους προσέγγισης της ύλης και ενεργοποιεί το ενδιαφέρον των μαθητών.

    6. Δημοκρατική Τάξη: Σε αυτή τη μέθοδο, οι μαθητές παίρνουν ενεργό ρόλο στη διαδικασία λήψης αποφάσεων στην τάξη, προτείνοντας και εφαρμόζοντας δικούς τους κανόνες. Μαθαίνουν την έννοια της ευθύνης και της συμμετοχής, βιώνοντας τη δημοκρατική διαδικασία.

    Οι μέθοδοι αυτές επιδιώκουν να ενισχύσουν την ενεργή συμμετοχή των μαθητών και να τους προετοιμάσουν για το ρόλο του υπεύθυνου πολίτη.

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    οι μέθοδοι αξιολόγησης δίνουν έμφαση στη συμμετοχή, στην αυτοαξιολόγηση και στην επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα.

    1. Αυτοαξιολόγηση και Ετεροαξιολόγηση: Μέσα από έντυπα αυτοαξιολόγησης, οι μαθητές μπορούν να αξιολογήσουν την πρόοδό τους, να αναστοχαστούν πάνω στις εργασίες τους και να βελτιώσουν τις κοινωνικές και πολιτικές τους γνώσεις. Η ετεροαξιολόγηση, με την αξιολόγηση από συμμαθητές, ενισχύει την αίσθηση συνεργασίας.

    2. Αξιολόγηση μέσω Portfolio: Το portfolio αποτελεί ένα μέσο συλλογής όλων των εργασιών και project του μαθητή καθ' όλη τη διάρκεια του μαθήματος. Δείχνει την πρόοδο και τη συνεχή εμπλοκή του μαθητή και του επιτρέπει να εκτιμήσει τις δεξιότητες που αναπτύσσει.

    3. Παρατήρηση και Καταγραφή Συμμετοχής: Η αξιολόγηση της συμμετοχής του μαθητή σε συζητήσεις και δραστηριότητες ενισχύει τη σημασία της ενεργής παρουσίας στην τάξη και της κριτικής σκέψης.

    4. Ομαδικά Έργα και Παρουσιάσεις: Τα ομαδικά έργα και οι παρουσιάσεις επιτρέπουν στους μαθητές να δείξουν τις γνώσεις που απέκτησαν, την κριτική τους σκέψη και την ικανότητά τους να δουλεύουν σε ομάδες.

    5. Αξιολόγηση με βάση τα Project (Project-Based Assessment): Οι μαθητές αξιολογούνται σύμφωνα με τις δεξιότητες και τη γνώση που επέδειξαν κατά την εκπόνηση ενός project. Δίνεται έμφαση στην επίλυση προβλημάτων, στην πρωτοβουλία και στη δημιουργικότητα.

    6. Σενάρια Προσομοίωσης και Role-Playing: Οι μαθητές αξιολογούνται βάσει της συμμετοχής τους σε προσομοιώσεις (π.χ. συζητήσεις για την κοινωνική δικαιοσύνη ή την περιβαλλοντική πολιτική), όπου αποδεικνύουν τις γνώσεις τους αλλά και τις κοινωνικές τους δεξιότητες.

    Οι μέθοδοι αυτές παρέχουν την ευκαιρία να αξιολογούν όχι μόνο τις γνώσεις αλλά και τις δεξιότητες και αξίες που είναι απαραίτητες σε μια σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία.

     

    Διδάσκοντες

    ΜΟΥΤΣΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ -- ΠΕ78 ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    Για το μάθημα Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή στα ΙΕΚ (μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση), τα παρακάτω εγχειρίδια και εκπαιδευτικοί σύνδεσμοι μπορούν να χρησιμοποιηθούν:

    1. Free Open eClass - Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
      Περιλαμβάνει κεφάλαια και ασκήσεις για την κοινωνική και πολιτική διαπαιδαγώγηση, εστιάζοντας στις έννοιες της κοινωνίας, της πολιτικής συμμετοχής και των κοινωνικών ομάδων. Ειδικά προσαρμοσμένο για εκπαιδευόμενους ενηλίκους.
      Free Open eClass: Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή

    2. Ψηφιακό Σχολείο - Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
      Παρέχει πρόσβαση σε σχολικά βιβλία και διδακτικό υλικό για το μάθημα. Αν και σχεδιασμένο για γυμνάσιο ή λύκειο, μπορεί να τροποποιηθεί για τις ανάγκες των ΙΕΚ.
      Ψηφιακό Σχολείο - Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή

      .

    3. Οδηγίες Διδασκαλίας και Υλικό από το ΙΕΠ
      Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής προσφέρει κατευθυντήριες γραμμές και υποστηρικτικό υλικό για μαθήματα όπως η Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή. Το υλικό περιλαμβάνει δραστηριότητες και προσομοιώσεις για την ανάπτυξη δεξιοτήτων πολιτικής συμμετοχής.
      ΙΕΠ: Υλικό για μαθήματα.

    Επίσης στα https://digitalschool.gov.gr/  -- http://photodentro.edu.gr/aggregator/