Μάθημα : ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ, " ΕΛΕΝΗ" ΕΥΡΙΠΙΔΟΥ
Κωδικός : G390181
G390181 - ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Περιγραφή Μαθήματος

ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
- να αναζητήσουν στο κείμενο τα στοιχεία που συνθέτουν τη θεατρικότητα του
- να επισημάνουν και να αποτιμήσουν τη δράση των ηρώων { ήθος τους, ρόλος τους στην εξέλιξη}
- να διερευνήσουν την ποιητική τέχνη του Ευριπίδη { π.χ. απρόοπτα περιστατικά} και τον ευριπίδειο κόσμο { θεολογία του Ευριπίδη} ,όπως αυτός αποτυπώνεται στο συγκεκριμένο έργο
- να επισημάνουν την ιδιοσυστασία του γραμματειακού είδους { κατά ποσόν και κατά ποιόν μέρη}
- να αναζητήσουν ανάλογες καταστάσεις στην εποχή μας και επεκτείνοντας τον προβληματισμό τους, να συνειδητοποιήσουν τη διαφορετική αποτίμηση χαρακτήρων, ενεργειών και αντιλήψεων, ανάλογα με το κοινωνικό και πνευματικό υπόβαθρο κάθε εποχής
- να κατανοήσουν τη διαφορετική εκδοχή της ευριπίδειας "Ελένης" σε σχέση με της παράδοσης
- να επισημάνουν τις διαφορές: είναι- φαίνεσθαι, άγνοιας- γνώσης
- να αναγνωρίζουν τα στοιχεία τραγικότητας των ηρώων
Με τη διδασκαλία του Προλόγου, επιδιώκουμε:
- να συνειδητοποιήσουμε ότι η τραγωδία " Ελένη" είναι ένα δραματικό έργο προορισμένο να παρασταθεί
- να γνωρίσουμε τον πρόλογο ως δομικό στοιχείο της τραγωδίας, να επισημάνουμε τη μορφή του ευριπίδειου προλόγου και να διερευνήσουμε τη λειτουργία του στη συγκεκριμένη τραγωδία
- να γνωρίσουμε το βασικό πρόσωπο του δράματος, να εκτιμήσουμε και να συμμεριστούμε την κατάσταση στην οποία βρίσκεται με την έναρξη της δράσης
- να επισημάνουμε τη βασική αντίθεση " είναι & φαίνεσθαι" , στην οποία στηρίζεται η ευριπίδεια σύνθεση
- να ανιχνεύσουμε τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζεται το θέμα του πολέμου, επισημαίνοντας ένα στοιχείο του ευριπίδειου θεάτρου
Μαθησιακοί στόχοι:
- να γνωρίσουμε την Πάροδο ως ένα ένα από τα κατά πόσον μέρη της τραγωδίας, να επισημάνουμε τη μορφή/ δομή της συγκεκριμένης τραγωδίας, τη σύνδεση της με το περιεχόμενο της Παρόδου και να συνειδητοποιήσουμε τη λειτουργία της ως συνθετικοιύ στοιχείου της τραγωδίας
- να γνωρίσουμε ένα βασικό στοιχείο της τραγωδίας, τον Χορό : να επισημάνουμε ορισμένα γενικά χααρκτηριστικά του { σύσταση, ρόλος, θεατρικότητα} και να τα αναζητήσουμε στο συγκεκεριμένο Χορό της Ελένης
- να διευρύνουμε τη μελέτη της βασικής ηρωίδας, της Ελένης { τραγικότητα, συναισθηματική πορεία, δραματικές προεκτάσεις}
- να επισημάνουμε το παθητικό στοιχείο και τις αποφθεγματικές εκφράσεις ως στοιχεία του ευριπίδειου έργου...
ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
- να γνωρίσουν οι μαθητές ένα ακόμα από τα επικά- διαλογικά μέρη της τραγωδίας, το επεισόδιο, να επισημάνουν τη μορφή του συγκεκριμένου επεισοδίου και να διερευνήσουν τη λειτουργία του
- να διαμορφώσουν μια πρώτη εικόνα για τον άλλο βασικό ήρωα του δράματος, τον Μενέλαο, μέσα από τον λόγο, τη δράση και τις σκέψεις του και να διερευνήσουν την ιδιοσυστασία του ως δραματικού προσώπου
- να γνωρίσουν ένα δευτερεύον πρόσωπο του δράματος, τη Γερόντισσα και να διερευνήσουν το ρόλο της στο έργο
- να εμβαθύνουν στη μελέτη της βασικής αντίθεσης του έργου, ανάμεσα στο είναι και στο φαίνεσθαι
- να αναζητήσουν χαρακτηριστικά του τυπικού ευριπίδειου ήρωα και να παρακολουθήσουν έναν άλλο τρόπο προσέγγισης του θέματος του πολέμου, μέσω του μοτίβου του " ένδοξου στρατιώτη"
Μαθησιακοί στόχοι:
- να βιώσουν οι μαθητές τη σκηνή της αναγνώρισης , γνωρίζοντας παράλληλα την τυπολογία της και επισημαίνοντας τη λειτουργία όσων προηγήθηκαν και ακολουθούν
- να μελετήσουν την παρουσία του Αγγελιαφόρου και τον ρόλο του στην αναγνώριση, αλλά και μετά από αυτήν
- να μελετήσουν τον ρόλο της αντίθεσης είναι - φαίνεσθαι
- να διερευνήσουν την τραγικότητα των ηρώων με βάση τα νέα στοιχεία και να αναζητήσουν ρομαντικά στοιχεία στην Ελένη
Μαθησιακοί στόχοι:
- να μελετήσουν οι μαθητές την παρουσία και τον ρόλο της Θεονόης στο έργο και να προβληματιστούν για την έννοια του " δικαίου" που αυτή υπερασπίζεται
- να μελετήσουν τις ρήσεις των δύο ηρώων { Ελένης και Μενελάου} ως προς τη μορφή, το περιεχόμενο και τη λειτουργία τους και να τις αξιολογήσουν με ποικίλα κριτήρια, αναδεικνύοντας και το διανοητικό στοιχείο στο ευριπίδειο έργο
- να διαγράψουν το ήθος του κάθε ήρωα με βάση την κατάστρωση του σχεδίου απόδρασης και να προβληματιστούν παράλληλα για το δόλο ως μέσο σωτηρίας
Μαθησιακοί στόχοι:
- να κατανοήσουν οι μαθητές τον όρο " στάσιμο"
- να επισημάνουν τα στοιχεία που το κατατάσσουν στα λυρικά μέρη της τραγωδίας
- να διερευνήσουν τη λειτουργία του συγκεκριμένου Στάσιμου στο έργο
- να συζητήσουν τησ κηνική παρουσία του Χορού στο Στάσιμο
- να προσδιορίσουν και να αξιολογήσουν τον τρόπο με τον οποίο ο Ευριπίδης μέσω του Χορού προσεγγίζει το θέμα της φύσης και του ρόλου των Θεών, καθώς και το θέμα του πολέμου
Μθησιακοί στόχοι:
- να διερευνήσουν οι μαθητές τη λειτουργία του συγκεκριμένου Επεισοδίου στο σύνολο του δράματος
- να αναδείξουν τον ρόλο της Ελένης και του Μενελάου στην υλοποίηση του σχεδίου απόδρασης και να αξιολογήσουν τις επιλογές τους. Διερευνούν τον τρόπο που επινοεί το ανθρώπινο μυαλό , για να ξεπερνά την απειλή
- να εξετάσουν το ήθος του Θεοκλύμενου, όπως διαγράφεται από τη δράση του στο συγκεκριμένο επεισόδιο
- να επισημάνουν τη λειτουργία της παρουσίας του Θεοκλύμενου στο δράμα
- να επισημάνουν τη στιχομυθία, τους δίσημους λόγους και την τραγική ειρωνεία ως συστατικά του δραματικού λόγου και να αναζητήσουν τη λειτουργία τους στο δράμα και ειδικότερα τη συμβολή τους στο συναισθηματικό κλίμα που δημιουργείται στη σκηνή
- να επισημάνουν με βάση τα στοιχεία του Επεισοδίου τις διαφορετικές εκδοχές για την κατηγορία στην οποία ανήκει το έργο : τραγωδία, τραγικωμωδία...
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
- να παρακολουθήσουν οι μαθητές πως ολοκληρώνεται η " μηχανή" που θα οδηγήσει τους ήρωες μας στη σωτηρία και να συζητηθούν τα μέσα που χρησιμοποιούν
- να προσδιοριστεί και να αξιολογηθεί η παρουσία των δυο ηρώων σε αυτό το Επεισόδιο
- να επισημανθεί η κυριαρχία του φαίνεσθαι και να αναζητηθούν οι τρόποι με τους οποίος δηλώνεται
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
- να επισημανθούν τα τυπικά χαρακτηριστικά του Αγγελιαφόρου, να μελετηθεί η αγγελική ρήση και στο πλαίσιο λειτουργίας της εξόδου να διερευνηθεί ο ρόλος της
- να παρακολουθήσουν οι μαθητές τη δράση των ηρώων στο τέλος του δράματος και να αξιολογήσουν συνολικά το ήθος τους
- να επισημανθεί ο "από μηχανής θεός" ως τυπικό στοιχείο του ευριπίδειου δράματος και να διερευνηθεί η λειτουργία του στο συγκεκριμένο δράμα, διατυπώνοντας παράλληλα συνολικές απόψεις για την ευριπίδεια θεολογία
- να διερευνήσουν ένα βασικό θέμα που θίγεται στο τέλος του δράματος, την έννοια του δικαίου και να αναζητηθούν οι απαντήσεις που το ίδιο το έργο δίνει, ανιχνεύοντας έτσι τη " διάνοια"
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -