Μάθημα : Οδύσσεια

Κωδικός : G390179

G390179  -  ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ

Μάθημα

Μαθησιακοί στόχοι :

  • Να χαρούν το παραμυθικό στοιχείο και φανταστικό ταξίδι του νόστου και τα στοιχεία που το απαρτίζουν 
  • Να κατανοήσουν την Οδύσσεια ως ποιητική γεωγραφία και ως άνθρωπο γραφικό έπος 
  • Να διερευνήσουν τη δομή της Οδύσσειας, ώστε να γνωρίσουν και να κατανοήσουν τις Αφηγηματικές τεχνικές (περιγραφή, επαναλήψεις, επική ειρωνεία, άστοχα ερωτήματα, στοιχεία προφορικής σύνθεσης και διάδοσης του έπους : τυπικές φράσεις και σκηνές, τυπικοί στίχοι, τυπικά επίθετα) και να αξιολογήσουν, στο βαθμό που είναι δυνατόν το λειτουργικό τους ρόλο
  • Να κατανοήσουν τον άνθρωπο-κεντρικό και ανθρωπιστικό χαρακτήρα της Οδύσσειας, να αναγνωρίσουν, να κατανοήσουν  και να αξιολογήσουν τη δράση και τη συμπεριφορά των κυριοτέρων προσώπων, όχι για να αναζητήσουν πρότυπα συμπεριφοράς, αλλά για να εμβαθύνουν τη γνώση τους για τον άνθρωπο
  • Να κατανοήσουν τον πολιτισμό της Οδύσσειας :αξίες, στάσεις, δράση, ήθη, έθιμα, κοινωνική και πολιτική οργάνωση, θεσμοί, υλικός πολιτισμός.... 

Ενότητες

Μαθησιακοί στόχοι :

  • Να γνωρίσουν οι μαθητές τον όρο προοίμιο και να διακρίνουν τα δύο προοίμια της Οδύσσειας 
  • Να αντιληφθούν τη σχέση του αοιδού  με τη Μούσα και να κατανοήσουν το περιεχόμενο του κυρίως προοιμίου, αλλά και την ανάγκη της συμπλήρωσης του με ένα δεύτερο προοίμιο
  • Να εντοπίσουν το σημείο από το οποίο η Μούσα, υποτίθεται, αρχίζει την εξιστόρηση των περιπετειών του Οδυσσέα, καθώς και τα άλλα θέματα που εισάγει στο δικό της προοίμιο 
  • Να γνωρίσουν  την έννοια και τη λειτουργία των λογοτεχνικών όρων :κύκλος, αντίθεση, μεταφορά, in media red.... 

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να ανιχνεύσουν οι μαθητές τη διαδικασία που οδήγησε τους θεούς στην απόφαση να συντελέσουν στον νόστο του Οδυσσέα και να προσέξουν το διπλό σχέδιο της Αθηνάς
  • να αντιληφθούν το θέμα της ευθύνης του ανθρώπου για τις πράξεις του
  • να κατανοήσουν τον θεϊκό ανθρωπομορφισμό και τις βασικές αρχές που διέπουν τις σχέσεις των θεών με τους ανθρώπους
  • να γνωρίσουν πληρέστερα τον όρο προοικονομία
  • να διακρίνουν  τις δύο βασικές αφηγηματικές τεχνικές του έπους και να κατανοήσουν τη λειτουργία τους
  • να προσέξουν τη χρήση του ομηρικού επιθέτου

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να αντιληφθούν οι μαθητές ότι στην ενότητα αυτή αρχίζει να εφαρμόζεται το β΄μέρος  του σχεδίου της Αθηνάς και να προβληματιστούν  για την προτεραιότητα που δίνεται σε αυτό
  • να σχηματίσουν μια πρώτη εντύπωση για την κατάσταση που υπάρχει στο παλάτι της Ιθάκης
  • να ανιχνεύσουν την " εθιμοτυπία της φιλοξενίας" και άλλα πολιτισμικά στοιχεία της ομηρικής εποχής
  • να σκιαγραφήσουν το ήθος των μνηστήρων και του Τηλεμάχου
  • να γνωρίσουν τον όρο περιγραφική αφήγηση και να κατανοήσουν τον χαρακτήρα της ομηρικής περιγραφής
  • να κατανοήσουν τους όρους σκηνή και εικόνα στο πλαίσιο της λογοτεχνίας και να αντιληφθούν τη σημασία της ουσιαστικής λεπτομέρειας

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να παρακολουθήσουν οι μαθητές  την πορεία του διαλόγου και να ανιχνεύσουν   τις θέσεις του Τηλεμάχου και της Αθηνάς για την τύχη του Οδυσσέα στην αρχή, αλλά και τη βαθμιαία διαφοροποίηση τους στην πορεία της συνομιλίας
  • να διακρίνουν  το πρόβλημα του Τηλεμάζου και να κατανοήσουν την τακτική της θεάς να τον ενθαρρύνει, ώστε να αναλάβει πρωτοβουλίες για τη λύση τους
  • να γνωρίσουν πολιτισμικά στοιχεία της ομηρικής εποχής { θεσμούς, αξίες ζωής, έθιμα}
  • να κατανοήσουν την έννοια της ειρωνείας και τη λειτουργία της στο πλαίσιο της λογοτεχνίας
  • να επισημάνουν τα επαναλαμβανόμενα τυπικά στοιχεία { τυπικά μοτίβα/ θέματα, τυπικές σκηνές} και να αντιληφθούν ότι οφείλονται στην προφορική επική παράδοση...

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να κατανοήσουν οι μαθητές ότι η δράση εξελίσσεται με στόχο να προβληθεί  η αλλαγή του Τηλέμαχου, σε συνάρτηση με την εμφάνιση της Πηνελόπης και την υπογράμμιση του ήθους της 
  • να γνωρίσουν την κοινωνική θέση του αοιδού , τη σχέση του με τους ακροατές και το περιεχόμενο των τραγουδιών του
  • να ανιχνεύσουν το ήθος των προσώπων , βασισμένοι στους τρόπους που το στοιχειοθετούν...

Μαθησιακοί στόχοι: 

  • να γνωρίσουν οι μαθητές πως ζούσε ο Οδυσσέας στην Ωγυγία και να αξιολογήσουν τις αντιδράσεις του στην απόφαση της Καλυψώς  " να τον κατευοδώσει" στην πρόταση της να του χαρίσει αθανασία, στην καατσκευή της σχεδίας και στην αναχώρηση από το νησί
  • να διακρίνουν τις φάσεις κατασκευής της σχεδίας  με βάση τη διαδοχική συμβολή της Καλυψώς και να αξιολογήσουν τις ναυπηγικές και ναυτικές γνώσεις  του Οδυσσέα
  •  να αξιολογήσουν την όλη συμπεριφορά της Καλυψώς και του Οδυσσέα
  • να υπολογίσουν τον χρόνο της ενότητας και να κατανοήσουν την έννοια της συστολής του χρόνου

Μαθησιακοί στόχοι: 

  • να μπορούν οι μαθητές να συγκρίνουν το 2ο συμβούλιο των θεών με το 1ο , ώστε να προκύψουν τα θέματα που επαναλαμβάνονται και κυρίως τα νέα που υποδηλώνουν τη συνοχή του έπους ή προωθούν την εξέλιξη του μύθου
  • από την αποστολή του Ερμή στην Ωγυγία να διακρίνουν τις εικόνες που προβάλλουν και να καατνοήσουν τον λόγο της επιμονής του ποιητή στην παρουσίαση της ομορφιάς του νησιού
  • στη συνάντηση του Ερμή με την Καλυψώ να σχολιάσουν τον τρόπο ανακοίνωσης της εντολής του  Δία  από τον Ερμή και τις αντιδράσεις  της νεράιδας, σε συνάρτηση με τον ανθρωπομορφισμό των θεών...

Μαθησιακοί στόχοι: 

  • να συνδέσουν οι μαθητές τη γνωστή ως τώρα έχθρα του Ποσειδώνα για τον Οδυσσέα με τις επιθέσεις του εναντίον του ήρωα στην ενότητα
  • να διακρίνουν τις φάσεις της σύγκρουσης του θεού με τον ήρωα, σε συνάρτηση και με την παρέμβαση της Ινώς και να προσδιορίσουν την κλιμακούμενη  ένταση τους
  • να γνωρίσουν την έννοια της κλιμάκωσης, τον μονόλογο ως στοιχείο αφηγηματικής τεχνικής και τη διεξοδική παρομοίωση και να κατανοήσουν τη λειτουργία τους...

Μαθησιακοί στόχοι: 

  • να ανιχνεύσουν οι μαθητές τα νέα προβλήματα του Οδυσσέα και τον τρόπο επίλυσης τους σε συνάρτηση με την αποκλιμάκωση της τρικυμίας
  • να προσέξουν τις θεϊκές επεμβάσεις στον αγώνα του ήρωα και να αξιολογήσουν τη σημασία τους
  • να υπολογίσουν τη χρονική διάρκεια του ναυαγίου και όλης της ραψωδίας
  • να συμπληρώσουν τις γνώσεις τους για τη διεξοδική παρομοίωση...

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να εισαχθούν οι μαθητές στη " Φαιακίδα" και να γνωρίσουν συνοπτικά τα θέματα της ραψωδίας ζ
  • να κατανοήσουν ότι οι θεϊκές επεμβάσεις λειτουργούν συχνά και ως μέσα προώθησης του μύθου
  • να προσέξουν την κυρίαρχη εικόνα της ενότητας και να διακρίνουν τα στοιχεία που τη συνθέτουν
  • να ανιχνεύσουν  τα προβλήματα που έχει τώρα ο Οδυσσέας και τον τρόπο επίλυσης τους
  • να αξιολογήσουν τη στάση της Ναυσικάς απέναντι στον ικέτη και στις ακόλουθες της και να σκιαγραφήσουν το ήθος της
  • να συμπληρώσουν τις γνώσεις τους για την εθιμοτυπία και τον θεσμό της ικεσίας

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να γνωρίσουν συνοπτικά οι μαθητές τις τρεις πρώτες περιπέτειες του Οδυσσέα
  • να ανιχνεύσουν τη σχέση του Οδυσσέα με τους συντρόφους του
  • να γνωρίσουν την προπολιτισμική κατάσταση των Κυκλώπων
  • στην αναμέτρηση Οδυσσέα - Πολύφημου να διακρίνουν τα θετικά και τα αρνητικά του καθενός
  • να διαπιστώσουν τον παραμυθιακό χαρακτήρα της Κυκλώπειας

Διδακτικοί στόχοι:

  • να ανιχνεύσουν οι μαιητές την κλιμακούμενη πορεία του Οδυσσέα προς την ύβρη και να τη διακιολογήσουν από άποψη ψυχολογική
  • να κατανοήσουν την ύβριν του Οδυσσέα ως βασικό στοιχείο της Οδύσσειας
  • να αντιληφθούν ότι η προσευχή/ κατάρα του Πολύφημου σε συνάρτηση με τη συγκατάνευση του Ποσειδώνα και την τελική ρύθμιση του Δία, προδιαγράφει το σχέδιο της Οδύσσειας
  • να ανακεφαλαιώσουν την Κυκλώπεια, εστιάζοντας στην ηθογράφηση του Οδυσσέα

Διδακτικοί στόχοι:

  • να ανιχνεύσουν οι μαθητές τη διαδικασία της αναγνώρισης του Οδυσσέα από τον Τηλέμαχο  και να αισθανθούν τη συγκίνηση της στιγμής
  • να διακρίνουν τη συναισθηματική κλίμακα που βιώνει ο Τηλέμαχος κατά τη διαδικασία του αναγνωρσιμού και να τη δικαιολογήσουν 
  • να εμπεδώσουν την τυπικότητα του θέματος " αναγνωρισμός"
  • να προσέξουν το σχέδιο αντιμετώπισης των μνηστήρων και να το αξιολογήσουν

Διδακτικοί στόχοι:

  • να μπορέσουν οι μαθητές να διακρίνουν τις φάσεις της μνηστηροφονίας
  • να κατανοήσουν πως δικαιολογείται  η εξόντωση τόσων  ευγενών της επικράτειας του Οδυσσέα και πως αξιολογεί ο ήρωας το κατόρθωμα του
  • να διαπιστώσουν την περιγραφική ικανότητα του Ομήρου
  • να ανακεφαλαιώσουν το θέμα της εκδίκησης, σε συνάρτηση με τηδ ιακίωση της από τον ποιητή
  • να συντάξουν το μοντέλο δράσης, εντάσσοντας στις εστίες του τους βασικούς δρώντες σε αυτό το θέμα

Διδακτικοί στόχοι:

  • να χαρούν οι μαθητές τη διαδικασία που οδηγεί στην αναγνώριση του Οδυσσέα από την Πηνελόπη, διακρίνοντας παράλληλα τον τύπο του θέματος " αναγνωρισμός" και στην κορυφαία αυτή αναγνώριση
  • να γνωρίσουν τα νέα προβλήματα του Οδυσσέα και να αξιολογήσουν τον τρόπο αντιμετώπισης τους
  • να ανιχνεύσουν το ήθος της Πηνελόπης στη ραψωδία ψ΄, σε συνάρτηση με την όλη παρουσία της στην Οδύσσεια
  • να προσέξουν και να αξιολογήσουν τον " Μικρό Απόλογο" του Οδυσσέα

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -