Μάθημα : Αρχαία Ιστορία

Κωδικός : G390178

G390178  -  ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ

Μάθημα

Μαθησιακοί στόχοι :

  • Να εξοικειωθούν με τη διαδικασία διερεύνησης και αξιολόγησης ιστορικών πληροφοριών 
  • Να προσεγγίσουν κριτικά πρωτογενείς  πηγές και να αντλήσουν από αυτές πληροφορίες, για να ερμηνεύσουν ιστορικά γεγονότα 
  • Να καλλιεργήσουν αναλυτική και συνθετική ικανότητα στο να παρουσιάζουν με τρόπο ολοκληρωμένο και διεξοδικά ιστορικά θέματα 
  • Να κατανοήσουν ότι η Ιστορία είναι ανακατασκευή του παρελθόντος  ότι βασίζεται σε πηγές και συνιστά επιλεκτική διαδικασία 
  • Να κατανοήσουν οι μαθητές ότι ο κόσμος στον οποίο ζουν είναι αποτέλεσμα μιας εξελικτικής πορείας με υποκείμενα δράσης τους ανθρώπους 
  • Να οικοδομήσουν μέσα από τη μελέτη του δικού τους πολιτισμού την εθνική και πολιτιστική τους ταυτότητα... 

Ενότητες

Μαθησιακοί στόχοι:

  • οι μαθητές επιδιώκεται να μάθουν  ότι κατά την 3η χιλιετία π. Χ. αναπτύχθηκε στις Κυκλάδες ένας αξιόλογος πολιτισμός
  • να γνωρίσουν ότι οι Κυκλαδίτες, κατά την ίδια περίοδο  κυριάρχησαν στο Αιγαίο
  • να νιώσουν  τη γοητεία της κυκλαδικής γλυπτικής  , που τόσο κοντά βρίσκεται στη σύγχρονη αφηρημένη τέχνη

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να μάθουν οι μαθητές τα κύρια χαρακτηριστικά της οργάνωσης του μυκηναϊκού κόσμου
  • να κατανοήσουν το πνεύμα αυτού του πολιτισμού
  • να συλλάβουν τι ενώνει και τι χωρίζει τον μυκηναϊκό και τον κρητικό πολιτισμό
  • να συλλάβουν τη σημασία της επινόησης της Γραμμικής γραφής Β΄και την αξία της ως ιστορική πηγής...

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να γνωρίσουν οι μαθητές το ιστορικό περίγραμμα του μινωικού κόσμου
  • να μάθουν τα κύρια χαρακτηριστικά του 
  • να κατανοήσουν τους λόγους της ανάπτυξης και εξάπλωσης ενός ευφάνταστου  και λαμπρού πολιτισμού

Μαθησιακοί στόχος: η γνωριμία και η εξοικείωση των μαθητών με τις τέχνες, ώστε να μπορούν να μπορούν να αναγνωρίζουν τις τυπικές δημιουργίες κάθε εποχής...

ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: 

  • να γνωρίσουν οι μαθητές τα κύρια χαρακτηριστικά αυτής της περιόδου
  • να μάθουν για τις νέες συνθήκες που αναπτύσσονται στην Ελλάδα μετά τη μόνιμη εγκατάσταση των ελληνικών φύλων
  • να κατανοήσουν τη σχέση που υπάρχει ανάμεσα στον κόσμο των ομηρικών επών και τον  κόσμο της ιστορικής πραγματικότητας
  • να μάθουν όλα τα σχετικά με τον α΄ελληνικό αποικισμό

ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: 

  • επιδιώκεται οι μαθητές να συλλάβουν την κεφαλαιώδη σημασία για την ανάπτυξη του πολιτισμού της εφεύρεσης του ελληνικού αλφαβήτου
  • να μάθουν ότι το ελληνικό αλφάβητο δεν είναι μίμηση του φοινικικού, αλλά ριζική μετεξέλιξη του
  • να νιώσουν την ιδιότυπη ομορφιά της γεωμετρικής τέχνης

ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:

  • οι μαθητές επιδιώκεται να εκτιμήσουν τα αίτια που οδήγησαν τους Έλληνες στη δημιουργία αποικιών και να προβληματιστούν πάνω στην έλλειψη πρώτων υλών
  • να γνωρίσουν  τις προϋποθέσεις που έπρεπε να πληροί  ένας τόπος για την ίδρυση αποικίας
  • να αξιολογήσουν τις σχέσεις μητρόπολης- αποικίας
  • να γνωρίσουν τις συνέπειες που είχε η δημιουργία αποικιών στη ζωή των ανθρώπων 

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να γνωρίσουν οι μαθητές τις συνέπειες που οδήγησαν στη δημιουργία της πόλης- κράτους
  • να κατανοήσουν τις μεταβολές που επέφερε η  οπλιτική φάλαγγα στις κοινωνικές σχέσεις
  • να αξιολογήσουν τις διεργασίες , μέσω των οποίων δρομολογήθηκε η πολιτειακή μεταβολή, από την αριστοκρατία στην ολιγαρχία
  • να προβληματιστούν πάνω στις συνθήκες που οδήγησαν στην τυραννίδα

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να γνωρίσουν οι μαθητές τις συνθήκες που οδήγησαν τη σπαρτιατική κοινωνία στην πολιτική της απομόνωσης
  • να εξηγήσουν την κοινωνική διαστρωμάτωση του κράτους
  • να αξιολογήσουν  τον παραδοσιακό χαρακτήρα του σπαρτιατικού πολιτεύματος μέσω των πολιτειακών θεσμών
  • να συσχετίσουν  το εκπαιδευτικό σύστημα με τις πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να προβληματιστούν οι μαθητές ,με βάση την κατανομή του πληθυσμού στην Αττική , πάνω στη σχέση του γεωγραφικού και του ανθρώπινου παράγοντα
  • να κατανοήσουν τη μετάβαση από τη βασιλεία στην αριστοκρατία
  • να αξιολογήσουν τη λειτουργικότητα των θεσμών
  • να κατανοήσουν τη δυναμική των λαϊκών διεκδικήσεων και να προβληματιστούν πάνω στον κίνδυνο παροχέτευσης τους, προκειμένου να υπηρετηθούν ιδιοτελείς σκοποί

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να εκτιμήσουν οι μαθητές τη συμβολή του Σόλωνα στην αντιμετώπιση του κοινωνικού και πολιτικού προβλήματος της Αθήνας
  • να προβληματιστούν πάνω στους κινδύνους πολιτικής εκτροπής
  • να αξιολογήσουν τις συνθήκες , μέσω των οποίων δρομολογήθηκε η πορεία προς τη δημοκρατία
  • να διακρίνουν διαφορές  ανάμεσα στην κοινωνική και πολιτική δομή Αθήνας- Σπάρτης

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να γνωρίσουν οι μαθητές τα στοιχεία που ένωναν τους Έλληνες και τους λόγους που οδήγησαν τους ίδιους να παίρνουν μέρος σε εκδηλώσεις πανελλήνιου χαρακτήρα
  • να γνωρίσουν τον θεσμό των Ολυμπιακών αγώνων και να διαπιστώσουν διαφορές από τον αντίστοιχο σύγχρονο θεσμό
  • να προβληματιστούν πάνω στην ανθρώπινη επιθυμία για παρέμβαση στο μέλλον
  • να εκτιμήσουν τους λόγους που ωθούν τους ανθρώπους στη σύνδεση τους με ιερούς τόπους

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να αποκτήσουν οι μαθητές γνώσεις  για το περσικό κράτος
  • να αντιληφθούν τους λόγους που ωθούν τους Πέρσες στην επεκτατική πολιτική
  • να συνειδητοποιήσουν τα αίτια της Ιωνικής επανάστασης
  • να εκτιμήσουν τη δυναμική της περσικής επιβουλής
  • να αξιολογήσουν την εισφορά των Αθηναίων στην απόκρουση της περσικής εισβολής

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τη δυναμική του περσικού κινδύνου
  • να αξιολογήσουν τη θυσία των υπερασπιστών του στενού των Θερμοπυλών
  • να εκτιμήσουν τη σημασία του γεωγραφικού παράγοντα στην εξέλιξη των συγκρούσεων στις Θερμοπύλες και τη Σαλαμίνα
  • να εκτιμήσουν τις ψυχικές δυνάμεις που επιστρατεύουν οι άνθρωποι σε περιπτώσεις έσχτου κινδύνου
  • να εκτιμήσουν τις συνέπειες της μεγάλης σύγκρουσης

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να διακρίνουν οι μαθητές τη διαφορά επικής και διδακτικής ποίησης
  • να γνωρίσουν και να εκτιμήσουν τον χαρακτήρα της λυρικής ποίησης, σε συνδυασμό με τις κρατούσες οικονομικο-κοινωνικές συνθήκες
  • να γνωρίσουν τον δωρικό και τον ιωνικό ρυθμό και να επισημάνουν τις βασικές διαφορές τους
  • να κατανοήσουν τη σημασία της απεικόνισης των ανθρώπινων μορφών σε τύπους, τους νόμους που διέπουν τις αρχαίκές δημιουργίες: τυποποίηση, μετωπικότητα, σχηματοποίηση, διακοσμητικότητα και την ερμηνεία των τύπων της αρχαϊκής πλαστικής
  • να συσχετίσουν την καλλιτεχνική ανάπτυξη με τις συντελούμενες οικονομικο-κοινωνικές μεταβολές

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:

  • να γνωρίσουν οι μαθητές τις συνθήκες κάτω από τις οποίες δημιουργήθηκε η Συμμαχία της Δήλου
  • να κατανοήσουν την οργάνωση της
  • να συλλάβουν την πορεία της Συμμαχίας, η οποία από συνασπισμό ελευθέρων πόλεων, μεταβλήθηκε σε όργανο επιβολής του αθηναϊκού επεκτατισμού
  • να κατανοήσουν τη συμβοιλή της προσωπικότητας στη διαμόρφωση και εξέλιξη της Συμμαχίας

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:

  • να γνωρίσουν οι μαθητές την πορεία της εξέλιξης του αθηναϊκού πολιτεύματος από τη λήξη των Περσικών πολέμων , μέχρι την εποχή του Περικλή
  • να συλλάβουν τη σημασία της προσωπικότητας στη διαμόρφωση αυτού του πολιτεύματος
  • να κατανοήσουν πλήρως την έννοια της Δημοκρατίας
  • να κατανοήσουν τα κύρια  χαρακτηριστικά της πολιτικής του Περικλή

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: 

  •  οι μαθητές επιδιώκεται  να γνωρίσουν τη λειτουργία του αθηναϊκού πολιτεύματος
  • να κατανοήσουν τον δεσπόζοντα ρόλο  της Εκκλησίας του Δήμου
  • να κατανοήσουν τους θεσμούς των 10 στρατηγών και της Ηλιαίας
  • να γνωρίσουν τον μηχανισμό των λειτουργιών

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:

  • επιδιώκεται οι μαθητές να μάθουν τη συγκρότηση της αθηναϊκής κοινωνίας
  • να  συνειδητοποιήσουν τη θέση των Αθηναίων πολιτών, των μετοίκων  και των δούλων στη δομή της αθηναϊκής κοινωνίας
  • να κατανοήσουν τη θέση της γυναίκας μέσα στο πλαίσιο  της αθηναϊκής κοινωνίας
  • να κατανοήσουν τον τρόπο ανατροφής των παιδιών

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: 

  • επιδιώκεται οι μαθητές να μάθουν το σύστημα παιδείας που επικρατούσε στην αθηναϊκή κοινωνία
  • να κατανοήσουν τον ρόλο του πενυματικού κλίματος στην ολοκλήρωση του παιδευτικού έργου στην αρχαία  Αθήνα
  • να κατανοήσουν τον ρόλο του εμπορίου στην οικονομική ανάπτυξη της Αθήνας
  • να μάθουν για τις σπουδαιότερες αθηναϊκές γιορτές

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:

  • οι μαθητές επιδιώκεται  να γνωρίσουν τις αιτίες της μεγάλης διαμάχης ανάμεσα στην Αθήνα και στη Σπάρτη
  • να προβληματιστούν πάνω στις αφορμές που κατέστησαν τη σύγκρουση αναπόφευκτη
  • να διακρίνουν σημασιολογικά τις έννοιες αιτία- αφορμές
  • να γνωρίσουν την πρώτη φάση του πολέμου

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:

  • οι  μαθητές επιδιώκεται να προβληματιστούν πάνω  στην αλαζονεία της δύναμης 
  • να γνωρίσουν στοιχεία από τη δράση μιας αμφιλεγόμενης προσωπικότητας , του Αλκιβιάδη
  • να γνωρίσουν  τις συνέπειες της ατυχούς για τους Αθηναίους έκβασης της Σικελικής εκστρατείας
  • να  συνειδητοποιήσουν την αγριότητα του πολέμου και τις συνθήκες υπό τις οποίες προσέρχεται στη διαδικασία ειρήνευσης ο ηττημένος

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:

  • επιδιώκεται οι μαθητές να αποκτήσουν άποψη για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώθηκε στον ελληνικό χώρο μετά τη νίκη της Σπάρτης
  • να γνωρίσουν την κατάσταση στην οποία βρισκόταν το περσικό κράτος, ύστερα από την εμπερία " της Κύρου Αναβάσεως"
  • να γνωρίσουν τους λόγους αποτυχίας της εκστρατείας του Αγησιλάου

 

  • να συσχετίσουν την κυριαρχία της Θήβας με τη δράση του Πελοπίδα και του Επαμεινώνδα
  • να γνωρίσουν τη σημασία που είχε η μάχη στα Λεύκτρα (371π. Χ.)  για τη Σπάρτη
  • να κατανοήσουν την κατάσταση που επικράτησε στην Ελλάδα μετά τη  μάχη  στη Μαντίνεια (362 π. Χ)

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: 

  • να γνωρίσουν οι μαθητές τα στοιχεία από τη δράση των Μακεδόνων
  • να εκτιμήσουν τη σημασία της απόκρουσης των ποικίλων επιδρομών 
  • να αξιολογήσουν τη συμβολή του Αλέξανδρου Α΄και του Αρχελάου στην ανάπτυξη της Μακεδονίας και την παράλληλη προσπάθεια τους  για αναβάθμιση των σχέσεων με τους νότιους Έλληνες

 

  • να γνωρίσουν τα μεγαλεπήβολα  σχέδια  του Φιλίππου , καθώς και τον τρόπο  με τον τρόπο επιδόθηκε  ο ίδιος στην υλοποίηση τους
  • να σχηματίσουν άποψη  για την προσωπικότητα του Φιλίππου
  • να εκτιμήσουν την κατάσταση που είχε διαμορφωθεί στη νότια Ελλάδα με τη δυναμική εμφάνιση στο προσκήνιο του Φιλίππου
  • να προβπληματστούν πάνω στο τέλος της ελληνικής πόλης, το οποίο ουσιαστικά σηματοδότησε η μάχη στη Χαιρώνεια

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:

  • επιδιώκεται οι μαθητές να κατανοήσουν τη σημασία που έπαιξε η ελληνική παιδεία στη διαμόρφωση της προσωπικότητας του Αλεξάνδρου
  • να μάθουν τα σπουδαιότερα πολεμικά γεγονότα που σφράγισαν την εκστρατεία του Μακεδόνα ηγεμόνα
  • να συλλάβουν τη σημασία της ίδρυσης της Αλεξάνδρειας στην Αίγυπτο
  • να κατανοήσουν τι ακριβώς σημαίνει η μυθοποίηση ενός ανθρώπου και γιατί ο Αλέξανδρος μυθοποιείται

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:

  • να κατανοήσουν στο σύνολο του το πολιτισμικό έργο του Αλέξανδρου
  • να συλλάβουν τη σημασλια της  ίδρυσης των νέων πόλεων και τη διάδοση, δια μεσου αυτών, του ελληνικού τρόπου ζωής
  • να κατανοήσουν την αντιρατσιστική πολιτική του Αλεξάνδρου  και να μάθουν τα κύρια σημεία εφαρμογής της πολιτικής αυτής
  • να κατανοήσουν τη σημασία της ελεύθερης διακίνησης ανθρώπων και αγαθών για τη σταθεροποίηση και ανάπλαση του νέου κράτους 
  •  να αξιολογήσουν τη σημασία της ανεξιθρησκίας

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -