Μάθημα : Αρχαία ελληνική γλώσσα Α' Γυμνασίου

Κωδικός : G390119

G390119  -  ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ

Μάθημα

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να γνωρίσουν την πνευματική δημιουργία  των αρχαίων Ελλήνων, με την οποία συνδέεται άρρηκτα ο νεοελληνικός πολιτισμός και η οποία αποτέλεσε  τη βάση για τη διαμόρφωση του δυτικοευρωπαϊκού πολιτισμού
  • να επικοινωνήσουν με κείμενα που προβάλλουν τη σπουδαιότητα του αρχαίου κόσμου, δηλαδή φωτίζουν σημαντικές στιγμές της αρχαίας πολιτισμικής δραστηριότητας και περιλαμβάνουν τα κύρια σημεία για τη δημιουργία μιας εικόνας του αρχαίου κόσμου
  • να ανακαλύψουν και να  εκτιμήσουν τη λογοτεχνική αξία των έργων των αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων
  • να γνωρίσουν βασικά στοιχεία της γραμματικής: τονισμός, α΄ & β΄κλίση ουσιαστικών, β΄κλίση επιθέτων, οριστική βαρύτονων ρημάτων Ε.Φ.
  • να γνωρίσουν τους βασικούς όρους σύνταξης: Υ- Ρ-Α-Κ
  • να εξασκηθούν στο λεξιλόγιο και στην ετυμολογία...

Ενότητες

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να γνωρίσουν οι μαθητές βασικά στοιχεία της ιστορίας της ελληνικής γλώσσας
  • να καλλιεργηθεί σε ένα βαθμό αίσθηση οικειότητας προς την Αρχαία Ελληνική μέσα από τη χρήση αρχαίων  λέξεων και φράσεων σε προτάσεις της Ν. Ελληνικής
  • να τονιστεί και η χρήση χιλιάδων  λέξεων ελληνικής προέλευσης στην ορολογία πολλών τομέων του επιστητού

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να γνωρίσουν βασικά στοιχεία της εκπαίδευσης των αρχαίων Αθηναίων
  • να αντιληφθούν τη συμβολή της πολύπλευρης εκπαίδευσης των αρχαίων Αθηναίων στη διαμόρφωση ολοκληρωμένης προσωπικότητας
  • να συγκρίνουν τον τρόπο μόρφωσης των αρχαίων  Αθηναίων με το δικό τους και να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές
  • να γνωρίσουν τα σχετικά με την ιστορία του ελληνικού αλφαβήτου

Μαθησιακοί στόχοι: να γίνει επανάληψη σε βασικά στοιχεία που διδάχθηκαν οι μαθητές στην Α τάξη και συγκεκριμένα στην Α και Β κλίση ουσιαστικών, στη Β κλίση των επιθέτων και στην οριστική ενεστώτα - παρατατικού-μέλλοντα-παρακειμένου... 

Μαθησιακοί στόχοι :

  • να γνωρίσουν βασικές ασχολίες και επαγγέλματα των Αθηναίων κατά την αρχαίοτητα
  • να αντιληφθούν τη σημασία των επαγγελμάτων αυτών για την οικονομία της πόλης των Αθηνών
  • να συγκρίνουν τα επαγγέλματα που περιγράφονται στο κείμενο με εκείνα των γονέων τους ή της περιοχής τους
  • η εξοικείωση των μαθητών με τους βασικούς κανόνες τονισμού, τα κλιτά και άκλιτα μέρη του λόγου της α.ε. και με τη χρήση της δοτικής... 

Στόχος της παρούσας θεματικής ενότητας είναι μέσω διαδραστικών ασκήσεων που προσφέρουν άμεση ανατροφοδότηση να θυμηθούν οι μαθητές βασικά στοιχεία της αρχαιοελληνικής γραμματικής, όπως τα ουσιαστικά της α'και β' κλίσης, την οριστική ενεργητικής φωνής βαρύτονων ρημάτων στον ενεστώτα, παρατατικό, μέλλοντα και αόριστο, καθώς και τα δευτερόκλιτα επίθετα... 

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να γνωρίσουν έναν ευχάριστο αρχαίο συγγραφέα και να εκτιμήσουν τη φαντασία και το χιούμορ του , που βρίσκει μιμητές ακόμη και σήμερα
  • να απολαύσουν μια φανταστική ιστορία που εκτυλίσσεται σε εξωτικούς τόπους 
  • να συνειδητοποιήσουν τη γοητεία  που ακσούν στον άνθρωπο η περιπέτεια, η εξερεύνηση του αγνώστου και η συνεχής ανακάλυψη νέων πραγμάτων
  • να συγκρίνουν το συγκεκριμένο  απόσπασμα με συγγενή θεματολογικώς { φανταστικά ταξίδια} έργα της λογοτεχνίας και του κινηματογράφου
  • να κατανοήσουν τους μηχανισμούς παραγωγής ουσιαστικών από ουσιαστικ'α
  • να μελετήσουν τα  ουσιαστικά της β΄κλίσης σε σύγκριση με αντίστοιχα ουσιατικά της ν.ε.

Διδακτικοί στόχοι:

  • να γνωρίσουν οι μαθητές στοιχεία του αθηναϊκού βίου και των πλουτοπαραγωγικών πηγών της πόλης
  • να συνειδητοποιήσουν τη σχέση μεταξύ πλουτοπαραγωγικών πόρων και ανάπτυξης μιας περιοχής
  • να μελετήσουν την οριστική ενεστώτα του ειμί, την κλίση της οριστικής ενεστώτα & μέλλοντα των βαρύτονων αφωνόληκτων ρημάτων και τον σχηματισμό της οριστικής μέλλοντα των αφωνόληκτων...
  • να γνωρίσουν τα παράγωγα & σύνθετα της " γης"
  • να εξοικειωθούν με την παραγωγή  ουσιαστικών από ουσιαστικά...

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με έναν αισώπειο μύθο
  • να αντιληφθούν το μήνυμα που εκφράζεται μέσα από τον μύθο: πολλές φορές δεν αναγνωρίζουμε τη σημασία πραγμάτων που αξίχουν πραγματικά την προσοχή μας
  • να εκφράσουν τις προσωπικές τους απόψεις σχετικά με το περιεχόμενο και το μήνυμα του μύθου
  • να έρθουν σε επαφή με παράγωγα & σύνθετα του " πίνω"
  • να γνωρίσουν τα παράγωγα των ρημάτων που δηλώνουν πρόσωπο που ενεργεί,  αποτέλεσμα ενέργειας, ενέργεια/ κατάσταση
  • να εξοικειωθούν με τις καταλάξεις και τους κανόνες της α΄κλίσης ουσιαστικών...

 

Μαθησιακοί στόχοι:

  • να έρθουν σε επαφή οι μαθητές με ένα ιστορικό κείμενο και να αντιληφθούν ότι σε μία ιστορική αφήγηση μπορεί να υπάρχουν και στοιχεία που δεν είναι καθαρώς ιστορικά
  • να θυμηθούν από την ιστορία τις κατακτήσεις του Μ. Αλεξάνδρου
  • να γνωρίζουν τον χαρακτήρα του Μ. Αλεξάνδρου
  • να εντοπίσουν στοιχεία της αρχαίας ελληνικής θρησκείας, όπως οι θυσίες και οι οιωνοί των θεών
  • εμπλουτισμός του λεξιλογίου των μαθητών με α.ε. και ν.ε. παράγωγες & σύνθετες λέξεις του ρ. " ζευγνύω"
  • να εξοικειωθούν με την παραγωγή ουσιαστικών από ρήματα
  • εξοικείωση με την αύξηση στους ιστορικούς χρόνους και μελέτη της κλίσης της οριστικής Παρατατικού του ειμί και της οριστικής παρατατικού & αορίστου Ε.Φ.  φωνηεντόληκτων & αφωνόληκτων ρημάτων...

 

 

Με τη διδασκαλία αυτού του κειμένου επιδιώκεται οι μαθητές:

  •  να γνωρίσουν ένα δείγμα λογοτεχνικού διαλόγου ο οποίος έχει την ιδιαιτερότητα ότι διεξάγεται μεταξύ δύο νεκρών,
  • να έρθουν σε επαφή με ένα διαχρονικό κοινωνικό φαινόμενο, αυτό της εκμετάλλευσης ενός πλουσίου από έναν επιτήδειο «παράσιτο» που αποβλέπει στο κέρδος,
  • να απολαύσουν το «παράδοξον» της ιστορίας που μοιάζει με ανέκδοτο,
  • να εντοπίσουν τα αφηγηματικά και διαλογικά στοιχεία και κυρίως τον τρόπο μετάβασης από το ένα γεγονός στο άλλο
  •  εμπλουτισμός του λεξιλογίου των μαθητών με α.ε. και ν.ε. λέξεις παράγωγες και σύνθετες του επιθ. ἐλεύθερος
  • εξοικείωση των μαθητών με την παραγωγή ουσιαστικών από επίθετα
  • εξοικείωση με την κλίση των δευτερόκλιτων επιθέτων και της δεικτικής αντωνυμίας οὗτος, αὕτη, τοῦτο


Με τη διδασκαλία αυτού του κειμένου επιδιώκεται οι μαθητές:

  • να έρθουν σε επαφή με έναν παραινετικό λόγο του Ισοκράτη που αξιοποιεί με άριστο τρόπο ρητορικές τεχνικές,
  • να προβληματιστούν πάνω στην έννοια των μεγάλων κατορθωμάτων και της υστεροφημίας,
  •  να συνειδητοποιήσουν ότι ο φθόνος δεν επιτρέπει στον άνθρωπο να αναγνωρίσει κάποιον άλλο ως επιτυχημένο
  • εμπλουτισμός του λεξιλογίου των μαθητών με τη μελέτη των α.ε. και ν.ε. παράγωγων και σύνθετων λέξεων του ουσ. ὁ πατήρ
  • εξοικείωση με τις διαδικασίες παραγωγής ρημάτων από ονόματα
  • εξοικείωση με το φαινόμενο του αναδιπλασιασμού στους συντελικούς χρόνους και η μελέτη της κλίσης της οριστικής παρακειμένου και υπερσυντελίκου ε.φ. των φωνηεντόληκτων και των αφωνόληκτων βαρύτονων ρημάτων

 

 

Με τη διδασκαλία αυτού του κειμένου επιδιώκεται οι μαθητές:

  • να έρθουν σε επαφή με τις σκέψεις του Σωκράτη για τα βασικά χαρακτηριστικά της φιλίας,
  • να απολαύσουν ένα δείγμα ευκίνητου λόγου με χαρακτηριστική χρήση ρητορικών ερωτήσεων
  • εμπλουτισμός του λεξιλογίου των μαθητών με τη μελέτη των α.ε. και ν.ε. παράγωγων και σύνθετων λέξεων του ρ. κτάομαι, κτῶμαι
  • επανάληψη της θεωρίας για την παραγωγή ουσιαστικών, επιθέτων και ρημάτων που περιλαμβάνεται στις Ενότητες 3-9
  • επανάληψη της θεωρίας ης γραμματικής των Ενοτήτων 3-9

Με τη διδασκαλία αυτού του κειμένου επιδιώκεται οι μαθητές:

  •  να γνωρίσουν ένα περιστατικό από τη ζωή του Μ. Αλεξάνδρου,
  •  να γνωρίσουν κάποιες πτυχές του χαρακτήρα του,
  •  να αισθανθούν την ατμόσφαιρα που επικρατούσε στις χώρες που ήταν υποτελείς στον Αλέξανδρο
  • εμπλουτισμός του λεξιλογίου των μαθητών και η επαφή τους με ταομόρριζα του ουσ. πόλις τόσο στην α.ε. όσο και στη ν.ε.
  • εξοικείωση των μαθητών με την παραγωγή των ρημάτων από άλλα ρήματα, επιφωνήματα και επιρρήματα
  • κατανόηση της δομής μιας απλής πρότασης στην α.ε.. Εντοπισμός κύριων όρων: Υ-Ρ-Α, Υ-Ρ-Α1-Α2. Υ-Ρ-Κ...

Με τη διδασκαλία αυτού του κειμένου επιδιώκεται οι μαθητές:

  •  να έρθουν σε επαφή με το έργο του Διόδωρου Σικελιώτη,
  •  να εντοπίσουν χαρακτηριστικά του κειμένου όπως είναι η παραστατική αφήγηση των γεγονότων,
  •  να εξετάσουν εάν και κατά πόσο το κείμενο υπηρετεί ηθικοδιδακτικούς στόχους,
  •  να παραλληλίσουν το κείμενο με εκείνο της Ενότητας 10 (Ο Σωκράτης για τη φιλία), που έχειτο ίδιο θέμα
  •  εξοικείωση με τον σχηματισμό των απαρεμφάτων και των μετοχώντης ενεργητικής φωνής. Με το είδος των απαρεμφάτων & των μετοχών, τη σύνταξη τους, το υποκείμενο τους

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -