Περιγραφή Μαθήματος

Η εκπαίδευση στο νηπιαγωγείο, λαμβάνοντας υπόψη τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά αυτής της ηλικίας, προάγει την ανάπτυξη ικανοτήτων που βοηθούν το παιδί να ανταποκριθεί με κριτικό και δημιουργικό τρόπο στις προκλήσεις του περιβάλλοντος. Θέτει τις βάσεις για το μέλλον και εδραιώνει θεμελιώδεις αξίες που προάγουν τα ανθρώπινα δικαιώματα, την κοινωνική δικαιοσύνη και την ατομική και συλλογική υπευθυνότητα, σε μια ενταξιακή προοπτική.
-
Περιεχόμενο μαθήματος
Το περιεχόμενο της μάθησης οργανώνεται στη βάση του τι επιδιώκεται να μάθουν τα
παιδιά, λαμβάνοντας υπόψη το αναπτυξιακό τους επίπεδο και τις διασυνδέσεις μεταξύ των
θεμάτων και των εννοιών σε κάθε Θεματική Ενότητα και μεταξύ των Θεματικών Πεδίων.Διδάσκοντες
Άννα Κοντοπούλου
Μαθησιακοί στόχοι
Βασικούς στόχους του νηπιαγωγείου, οι οποίοι λειτουργούν, ταυτόχρονα, ως «κλειδιά
επιτυχίας» για την εκπλήρωση της κοινωνικοπαιδαγωγικής αποστολής του, αποτελούν:
− Η ομαλή μετάβαση των παιδιών από το σπίτι ή τον παιδικό σταθμό στο νηπιαγωγείο και
από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο. Η διευκόλυνση των παιδιών και των
οικογενειών να διαχειριστούν τις σημαντικές αυτές μεταβάσεις που βιώνονται στο πλαίσιο
της φοίτησης στο νηπιαγωγείο αποτελεί σημαντική παράμετρο για την προσαρμογή των
παιδιών στο νέο σχολικό περιβάλλον και την επακόλουθη μαθησιακή τους εξέλιξη.
− Η διασφάλιση των συνθηκών για την επιτυχημένη πορεία κάθε παιδιού. Κάθε παιδί
αντιμετωπίζεται ως ξεχωριστή οντότητα, με μοναδικά χαρακτηριστικά και ατομικούς
ρυθμούς μάθησης και ανάπτυξης. Η βιογραφία κάθε παιδιού, τα γνωστικά του αποθέματα
και το πολιτισμικό του κεφάλαιο, οι ικανότητες, τα ενδιαφέροντα και οι ανάγκες του
αποτελούν το σημείο εκκίνησης για τα βήματα και τις επιλογές των νηπιαγωγών, ώστε το
κάθε παιδί ξεχωριστά να φτάσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του, να νιώσει χαρά,
ικανοποίηση, αυτοπεποίθηση και πληρότητα.
− Η διασφάλιση των συνθηκών για την επιτυχημένη συμμετοχή κάθε εκπαιδευτικού και
κάθε ενήλικα στην εκπαίδευση των παιδιών. Οι νηπιαγωγοί κατά πρώτον αλλά και όλοι
όσοι συμμετέχουν με διάφορους ρόλους στο νηπιαγωγείο, όπως για παράδειγμα γονείς,
ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό κτλ., ενισχύονται στο να αξιοποιούν τις δυνάμεις τους, να
συνεργάζονται αρμονικά και να αναπτύσσουν αίσθημα ικανοποίησης,
αυτοαποτελεσματικότητας και ολοκλήρωσης σε σχέση με τον ρόλο τους στην εκπαίδευση
και την ευημερία των παιδιών.
− Η λειτουργία του νηπιαγωγείου ως κοινότητα μάθησης. Οι νηπιαγωγοί προσαρμόζουν το
πρόγραμμα και τις πρακτικές που εφαρμόζουν, ώστε να ανταποκρίνονται στα
χαρακτηριστικά, τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των παιδιών και των οικογενειών. Η
λειτουργία και η αποτελεσματικότητα του νηπιαγωγείου ως κοινότητας μάθησης
εξαρτώνται από την ύπαρξη κοινού οράματος, τη δέσμευση όλων όσοι εμπλέκονται για τη
βελτίωση και αλλαγή και τον σεβασμό απέναντι στις δυνατότητες καιτη συμβολή όλων των
συμμετεχόντων.Μέθοδοι διδασκαλίας
Η μάθηση επιτυγχάνεται μέσα από διαδικασίες που είναι αναπτυξιακά κατάλληλες, διεγείρουν γνωστικά τα παιδιά, είναι ευχάριστες και προωθούν τη βαθύτερη μάθηση μέσα από την ενεργή εμπλοκή των παιδιών σε καταστάσεις που έχουν νόημα για εκείνα και προωθούν την ολόπλευρη ανάπτυξή τους. Στο νηπιαγωγείο οι νηπιαγωγοί δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στις διεργασίες της διερευνητικής,
της παιγνιώδους, της συνεργατικής μάθησης και της ενταξιακής προσέγγισης για τη μάθηση για
όλους, για να οργανώσουν κατάλληλα το μαθησιακό περιβάλλον.Προτεινόμενα συγγράμματα
- Ο βάτραχος το χειμώνα, Μ. Βέλθουις, Πατάκης (φύση)
- Ο Προκόπης και ο λύκος, Γκοφρουά ντε Πεννάρ, Παπαδόπουλος (ανατροπή παραμυθικών στερεότυπων)
- Πλατς! Φ. Κορεντέν, Άμμος (απερισκεψία, ανατροπή παραμυθικών στερεοτύπων)
- Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας, Ντ. Μακ Κι, Πατάκης (διαφορετικότητα)
- Ο Έλμερ και τα ξυλοπόδαρα, » » » (εξαφάνιση ζώων-οικολογία)
- Το τραγούδι της φάλαινας, Ντ. Σέλντον, Ρώσσης(εξαφάνιση ζώων, οικολογία)
- Ο λόξυγγας της αλεπούς, Ν. Μπάτεργουερθ, Καστανιώτης (φύση-οικολογία)
- Γιατί δεν κοιμάσαι αρκουδάκι μου; Μ. Βάντελ, Ρώσσης (φοβίες)
- Η κυρία Παραπατά η σερβιτόρα, Α. Άλμπεργκ, Νεφέλη (χιούμορ-οικογένεια-αγάπη)
- Μια δίαιτα για ελέφαντες, Τζ. Μάρφυ, Ρώσσης (διακωμώδηση σύγχρονων συνηθειών)
- Το μεγάλο πράσινο δάσος, Π. Τζέρατυ, Ρώσσης (φύση-οικολογία)
- Μάντεψε πόσο σ’ αγαπώ, Σ. Μακ Μπράτνεϋ, Παπαδόπουλος (μητρική αγάπη)
- Τα πέντε δάκτυλα και το φεγγάρι, Κ. Κουρτ, Κάστωρ (αγάπη, ομόνοια)
- Η Μουσούδη και το Αγγελούδι, Ποταμός (αγάπη)
- Το χαρούμενο λιβάδι, Φ. Νικολούδη, Ελληνικά γράμματα (διαφορετικότητα)
- Φαντασματάκια χρώματα,Πόλυ Βασιλάκη (φαντασία-χαρά)
- Η φάλαινα που τρώεει τον πόλεμο, Ευγ. Τριβιζάς, Μίνωας (ειρήνη, χιούμορ)
- ΄Ενα ευγενικό και θαρραλέο κοτόπουλο, Ντομινίκ Μερτένς, Ζεβρόδειλος (ανατροπή παραμυθικών στερεότυπων)
- Γιατί να είμαι τόσο μικρός; Έουν Ζου Κιμ, Ζεβρόδειλος (αυτοεκτίμηση)
- Δεν υπάρχουν δράκοι, σου λέω, Σοφία Παράσχου, Ελληνικά Γράμματα (φοβίες)
- Ένα κουμπί που το έλεγαν Όσκαρ, Έσλερ Νάγκυ, Ζεβρόδειλος (διαφορετικότητα)
- Όταν οι γονείς πηγαίνουν σχολείο Μπέκη Μπλουμ, Ζεβρόδειλος (παιδική ηλικία – πρώτη φορά στο σχολείο)
- Η Μέλπω η μοναδική, Μαρία Ρουσάκη, Παπαδόπουλος (αυτοεκτίμηση)
- Τα φιλαράκια Μ. Μπλαζεγιόφσκι, Κάστωρ (φιλία)
- Τα παπουτσάκια που λένε παραμύθια, Α. Βαρελά, Άγκυρα (ειδικές ανάγκες, υιοθεσία)
- Καλημέρα Ειρήνη, Φ. Χατόγλου, Σύγχρονη Εποχή (οικολογία, διαπολιτισμικότητα, ειρήνη)
- Το Κίβι, Κ. ντε Ποσάδας, Πατάκης (υιοθεσία, αποδοχή του διαφορετικού)
- Καληνύχτα μαμά!, Μ. Παπαγιάννη, Πατάκης (φοβίες)
- Ο μικρός Ντουπ, Ειρ. Μάρρα, Πατάκης (ειδικές ανάγκες, αθλητισμός)
- Ο παππούς πετάει, Ζ. Λάουμπε, Κάστωρ (θάνατος)
- Τέσσερις εποχές στη μικρή μου ζωή, Σύγχρονη Εποχή (φύση, κύκλος ζωής)
- Το αρκουδάκι που δεν ζηλεύει το αδελφάκι του Ρώσση, Μίνωας (παιδική ζήλεια)
- Ο Φώκος νόμιζε ότι μισούσε το σχολείο, Β. Ηλιόπουλος, Πατάκης (προσαρμογή στο σχολείο)
- Το μικρό παιδάκι τρέχει στην αγκαλιά της μαμάς του να συναντήσει την αγάπη, Μ. Λοΐζου, Πατάκης (μητρική αγάπη)
- Ο παππούς Ντομάτα, Καλή Δοξιάδη, Παπαδόπουλος (αγάπη, χιούμορ, οικογένεια)
- Τα αγαπημένα μου Σαββατοκύριακα, Α Μιχαλοπούλου, Πατάκης (οικογένεια)
- Θα σ? αγαπώ ό,τι κι αν γίνει, Κ. Κέιβ, Πατάκης (μητρική αγάπη)
- Πετάει, πετάει ο σκύλος, Χρ. Μπουλώτης, Ελλην. Γράμματα (η κατάσταση στον κόσμο, θάνατος)
- Νίνο, ο μικρός κλόουν, Ερίκ Μπατού, Μεταίχμιο (συνεργασία, φιλία, αυτοεκτίμηση)
- Η Κοκό, Σοφία Παράσχου, Μικρή Μίλητος (υιοθεσία)
- Τα ψάρια παίζουν θέατρο, Γκ. Ντόνοβαν, Παπαδόπουλος («διδασκαλία» θεάτρου)
- Ένα ψάρι που δεν ήξερε να κολυμπάει, Λήδα Βαρβαρούση (αυτοεκτίμηση, φοβίες, αλληλοβοήθεια)
- Η Πασχαλίτσα που αγαπούσε τα λουλούδια, Στέλλα Βλαχοπούλου, Κέδρος
- Οι πιο μικροί μας φίλοι, Νίκος Μαρουλάκης, Καστανιώτης
- Ο τρομαγμένος σκαντζόχοιρος, Στέλλα Βλαχοπούλου, Κέδρος
- Ο κροκόδειλος που πήγε στον οδοντογιατρό, Ευγ. Τριβιζάς, Κέδρος
- Με το Άλφα και το Βήτα, Παυλίνα Παμπούδη, εκδ. Κέδρος
- Τα αστέρια που ζήλευαν, Μελίνα Καρακώστα, Πατάκη
- Η ιστορία ενός καλοψημένου τηγανόψωμου, Π. Κρ. Ασμπγιόρνσεν και Κ.Γ. Μόε,Πατάκη
- Οι πειρατές της λιμνοχώρας, Μάνια Καπλάνογλου-Νικόλας Αδρικόπουλος, Ελλην. Γράμματα
- Ποιήματα με ζωγραφιές σε μικρά παιδιά, Γιώργος Σεφέρης, Ερμής.
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -