Μάθημα : "Η Ωδή των Ποταμών: Νερά που μιλούν για τη ζωή και τον πολιτισμό"

Κωδικός : 0101010440

0101010440  -  Αντωνοπούλου Ελένη (ΠΕ80), Ζάγκας Θεόδωρος (ΠΕ04.01), Σίμου Φωτεινή (ΠΕ03), Παναγιωτακοπούλου Κασσάνδρα (ΠΕ79.01), Παναγιωτοπούλου Αικατερίνη (ΠΕ02), Παπουτσής Αθανάσιος (ΠΕ11)

Μάθημα

Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα 

Υπεύθυνοι του Προγράμματος έχουν οριστεί οι εκπαιδευτικοί: Αντωνοπούλου Ελένη  (ΠΕ80),  Ζάγκας Θεόδωρος (ΠΕ04.01),  Σίμου Φωτεινή (ΠΕ03)

ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ-ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

Η ανάδειξη των ποταμών ως πηγών ζωής και φορέων πολιτισμού που έχουν επηρεάσει την ιστορία, τις αξίες και την ταυτότητα των κοινωνιών. Τα ποτάμια δεν είναι μόνο φυσικοί πόροι ,αλλά και πολιτισμικά σύνολα με βαθύ νόημα και αξία.

Οι θεματικές ενότητες του συγκεκριμένου θέματος είναι:

Γνωστική: Αναγνώριση της σημασίας των ποταμών στη ζωή του ανθρώπου. Προσέγγιση του τρόπου με τον οποίο οι ποταμοί επηρεάζουν τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις πεποιθήσεις μας. Σύνδεση του συγκεκριμένου φυσικού πόρου με την ταυτότητα, τη φιλοσοφία και τη γνώση των πολιτισμών.

Πολιτισμική: Κατανόηση του πολιτισμικού ρόλου που διαδραματίζουν οι ποταμοί στην ιστορία, στον πολιτισμό,  στην τέχνη, στη μυθολογία και στις παραδόσεις των λαών (π.χ Δούναβης ). Σύνδεση αυτών με την πολιτιστική κληρονομιά, τις θρησκευτικές πεποιθήσεις και τα σύμβολα που χαρακτηρίζουν διάφορες κοινωνίες.

Οικονομική: Αναφορά στη συμβολή, στην ανάπτυξη και στην ευημερία των ανθρώπινων κοινωνιών. Αντίληψη της σημασίας των ποταμών ως  πολύτιμων  φυσικών πόρων  στην οικονομία . Ανακάλυψη της σχέσης που έχουν  με την υδροηλεκτρική ενέργεια, την άρδευση και τη γεωργία, την αλιεία και την υδατοκαλλιέργεια, τον τουρισμό και την  αναψυχή , την παροχή πόσιμου νερού, τη βιομηχανική χρήση,  την  προστασία από πλημμύρες ,  τη δημιουργία θέσεων εργασίας, την αλληλεπίδραση και το εμπόριο μεταξύ κρατών , μιας πολυσύνθετης οικονομικής διάστασης με οικονομικές ωφέλειες απεριόριστες.

Κοινωνική: Εξέταση της επίδρασης των ποταμών στην κοινωνική ζωή , τη συνοχή και τις αξίες των κοινοτήτων που ζουν γύρω απ’αυτά. Οι ποταμοί αποτελούν σημαντικά στοιχεία της καθημερινής ζωής, επηρεάζοντας την κοινωνική δομή, τις παραδόσεις και τη σχέση των ανθρώπων με το περιβάλλον . Σύνδεση αυτών με την ποιότητα ζωής, την παιδεία και την κοινωνική αλληλεγγύη. Ενίσχυση  της περιβαλλοντικής  συνείδησης και ευαισθητοποίηση των ανθρώπων για τις περιβαλλοντικές απειλές.

Αισθητική: Σύνδεση των ποταμών με την ομορφιά και την καλλιτεχνική έμπνευση (ζωγραφική, μουσική, λογοτεχνία).Οι ποταμοί συμβάλλουν στη διαμόρφωση του φυσικού και ανθρώπινου περιβάλλοντος με τρόπο που δημιουργεί αισθητική απόλαυση, ηρεμία και δέος επηρεάζοντας παράλληλα την τέχνη και τη δημιουργικότητα.

Αειφορία: Επιστημονική κατανόηση των  ποταμών(οικοσυστήματα, βιοποικιλότητα, υδρολογία, περιβαλλοντική υγεία).Αναφορά στις πρακτικές και στρατηγικές που διασφαλίζουν την προστασία και τη βιώσιμη διαχείριση τους ώστε να προσφέρουν  οικολογικά,  οικονομικά, κοινωνικά και πολιτισμικά οφέλη στις επόμενες γενιές. Ευαισθητοποίηση για  τους κινδύνους που απειλούν τους ποταμούς και για την εξασφάλιση της βιώσιμης αξιοποίησης των υδάτινων πόρων.

 

  • Μαθησιακοί στόχοι

    Ως στόχοι του προγράμματος τίθενται οι παρακάτω:

    1. Να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές για την προστασία των ποταμών και του περιβάλλοντος.
    2. Να εκπαιδευτούν και να ενημερωθούν για το ρόλο των ποταμών στη Ζωή και τον Πολιτισμό
    3. Να προβούν σε μυθολογική και πολιτιστική ανάλυση ώστε να αναδειχθεί η σύνδεση ποταμών-μύθων και να εξεταστούν θρύλοι και ιστορίες που σχετίζονται με τα ποτάμια.
    4. Να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση και μέσα από τις δράσεις να αναδειχθεί η  οικολογική σημασία των ποταμών , η βιοποικιλότητα που φιλοξενούν καθώς και οι περιβαλλοντικές προκλήσεις. που αντιμετωπίζουν οι ποταμοί σήμερα, όπως η ρύπανση και η κλιματική αλλαγή.
    5. Να κατανοήσουν την αξία των ποταμών ως πηγή καλλιτεχνικής έμπνευσης   σε διάφορες μορφές τέχνης και να αναλύσουν έργα που σχετίζονται με ποτάμια όπως   το βαλς του Γιόχαν Στράους "An der schönen blauen Donau".
    6. Να ενεργοποιήσουν την κριτική τους σκέψη και να προτείνουν νέες ιδέες και καινοτόμα στοιχεία ως προς τις διδακτικές και ερευνητικές πρακτικές.
    7. Να γνωρίσουν και να δουν από κοντά το Δούναβη, το δεύτερο μεγαλύτερο ποτάμι της Ευρώπης, καθώς και τον πολιτισμό των παραδουνάβιων περιοχών.
    8. Να κατανοήσουν τα πλεονεκτήματα που προσφέρουν τα ποτάμια στην οικονομία των χωρών και στη ζωή των ανθρώπων.
    9. Να ευαισθητοποιηθούν στην αειφόρο ανάπτυξη και να αναπτύξουν σεβασμό και αίσθημα ευθύνης προς το περιβάλλον και την πολιτιστική κληρονομιά.
    10. Να μάθουν να καταστρώνουν ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση των δράσεων που έχουν αποφασίσει για να υποστηρίξουν την επίτευξη του προγράμματος
    11. Να ενισχυθεί η συνεργασία των μαθητών και  η συμμετοχή όλων ώστε αξιοποιηθούν  οι  ικανότητες και οι δεξιότητες τους.                                       

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -